06 September 2016

KNOWLEDGE MANAGEMENT INTERNATIONAL CONFERENCE (KMICE), CHIANG MAI, THAILAND 29-30TH AUGUST 2016

Pada 29-30th Ogos 2016, UUM CAS dengan kerjasama Universiti Rangsit, telah menganjurkan Persidangan ke-8 Pengurusan Pengetahuan Antarabangsa (KMICe 2016) di Chiang Mai, Thailand. Persidangan ini diadakan dua kali setahun dan telah berlangsung di Hotel Shangri-La Chiang Mai dan telah dirasmikan oleh Dr Attawit Ourairat, Naib Presiden Universiti Rangsit (Perancangan dan Pembiayaan).



Selepas majlis perasmian itu ucaptama disampaikan oleh Encik Scott M. Leeb yang merupakan Pengarah Perhubungan, Perunding Kanan, dan Pengurus Pengetahuan iKnow LLC dan MIND-ALLIANCE LLC di Amerika Syarikat. Ucapan beliau tentang "Big Data to Knowledge Discovery" memberikan pandangan yang menarik mengenai pengurusan pengetahuan. Selain itu, peserta KMICe 2016 juga mendapat beberapa idea daripada ucapan kedua yang disampaikan oleh Prof. Rusli Abdullah dari Universiti Putra Malaysia (UPM). KMICe 2016 turut dihadiri oleh pihak pengurusan Universiti Rangsit yang terdiri daripada Dr. Choonhapong Thaiaupathump (Penolong kepada Presiden untuk Teknologi), Penolong Profesor Dr. Chetneti Srisaan (Dekan Universiti RSU Cyber), Penolong Profesor Dr. Kulthon Kasemsan (Dekan Kolej ICT) dan Encik Thossaporn Thossansin (Pengarah Pusat Rangsit Perkhidmatan IT).

KMICE menyediakan platform untuk berkongsi kemajuan terkini dalam bidang pengurusan pengetahuan. Setakat ini ia telah menerbitkan enam prosiding dan sejak tahun 2008, prosiding KMICe telah diindeks oleh Thomson Reuters. Persidangan tahun ini telah menarik kira-kira 150 peserta dari pelbagai negara yang termasuk Republik Czech, Indonesia, Taiwan dan Thailand. Secara keseluruhan, KMICe 2016 menerima 148 permohonan dan 92 daripada mereka adalah untuk dibentangkan dalam acara dua hari (Sumber Unit Komunikasi Korporat UUM).

Saya juga turut serta dalam pembentangan kertas penyelidikan yang bertajuk Goal-UML Approach for Modeling Data Warehouse Requirements of Malaysian Rural Healthcare dan Improving Employees Retention Rate Through Knowledge Management and Business Intelligence Components. Seorang pelajar PhD saya juga membentangkan kertas penyelidikannya bertajuk A Proposed Framework for Mobile Internet QoS Customer Satisfaction using Big Data Analytics Techniques.

ahlulwulus@2016

No comments: